Etapa postdoctoral

L’AJILLC organitza una segona taula redona sobre el doctorat, Coneixem el món del doctorat: l’etapa postdoctoral


Què hi ha més enllà de la tesi? Voldria continuar la meua carrera universitària, però quines opcions tinc? És millor anar a una universitat estrangera o estatal? Després de la conferència de l’Anna Pineda, que va explicar tot el que cal saber abans d’iniciar un doctorat, ens dirigim directament a l’etapa que se’ns obri en acabar la tesi doctoral de la mà de dos investigadors postdoctorals:

Ares Llop (University of Cambridge)

Francesc Tous (Universitat de Girona)

Inscriu-t’hi gratuïtament des d’aquest enllaç: tuit.cat/3K3ZT

Col·laborador de l’esdeveniment: Servei de Política Lingüística de la Universitat de València.

Pots descarregar el power point de l’Ares i el Francesc des daquest enllaç.


Coneixent els camins laborals de la filologia


L’AJILLC crea un espai de formació i debat sobre eixides laborals en el primer cicle de xarrades en línia Coneixem el món de…


Els bells camins es multipliquen allà on acaba la carrera. No era exactament aquest el vers de J. V. Foix, però la idea coincideix amb el desplegament de perspectives laborals que pot tindre un/a filòleg/òloga en acabar els seus estudis. Especialment a partir del postgrau podem triar un camí més o menys fix, o també podem assabentar-nos sobre ofertes d’ocupació del sector que interessa i així inserir-nos-hi.

L’Associació de Joves Investigadors en Llengua i Literatura Catalanes (AJILLC) ha encetat aquest cicle sobre el món de les oposicions, del doctorat i de l’assessorament lingüístic en què no només s’informa sobre el funcionament d’aquests camps de treball, sinó que també fa per conéixer-los des de la veu de persones que hi treballen, que poden aconsellar, fer-ne debat i resoldre dubtes que poden sorgir en el dia a dia de cada àmbit.

Atesa la proximitat de les dates de l’oposició a docent a secundària, l’AJILLC va iniciar aquest cercle de xarrades amb la taula redona Coneixem el món de les oposicions. Vam comptar amb tres filòlegs que van superar recentment el concurs-oposició per a docents d’educació secundària: Marc Ferrà (País Valencià), Elisabet Gaya (Illes Balears) i Annabel Gràcia (Catalunya).

Els ponents van exposar el funcionament d’aquestes proves des de les seues experiències pròpies, van debatre entorn de la figura del/de la preparador/a, van resoldre dubtes, com ara si la docència a la Xarxa Llull comptava com a experiència o quin era el funcionament de les borses. També, van posar de relleu els nervis a l’hora d’enfrontar-se a un tribunal i van compartir alguns trucs i antihistamínics personals, així com consells pràctics per a l’estudi.

Després de l’èxit de la xarrada en línia, es van dur a terme dues sessions dedicades al món de la investigació doctoral. Anna Pineda fou l’encarregada de realitzar la primera conferència del 2021. En Coneixem el món del doctorat: l’etapa predoctoral es va precisar tot el procés d’iniciació en el doctorat.

Mitjançant una exposició molt clara, la conferenciant va resoldre dubtes sobre contractes predoctorals, així com de la importància d’anar a esdeveniments científics i de publicar treballs de recerca. Malgrat la competitivitat d’aquest àmbit, Anna Pineda va destacar la satisfacció personal de treballar en un projecte d’investigació, de l’aprenentatge que se n’extrau i de la xarxa que es genera amb altres investigadors.

Aquesta mateixa reflexió va conduir també les conclusions de la següent taula redona, Coneixem el món del doctorat: l’etapa postdoctoral. De la mà d’Ares Llop (University of Cambridge) i Francesc Tous (Universitat de Girona) vam poder fer una ullada als contractes postdoctorals d’àmbit nacional i internacional. També, van informar sobre els tipus d’acreditacions, el factor d’impacte de les revistes i el funcionament del sistema de puntuació, entre altres qüestions.

Els dos ponents van destacar el fet que tota pedra fa paret i que, per tant, cal anar incorporant i anotant cada feina que es va efectuant alhora que cal anar ampliant la mirada i fer créixer la nostra recerca. Encara que la investigació semble un trajecte molt solitari, crear-hi xarxa i formar part de projectes és necessari també per a obrir-se camí en aquest àmbit.

Per tancar el cicle, l’última taula redona va tractar un altre àmbit laboral que té molt de treball per als filòlegs: l’assessorament lingüístic. En la taula redona de Coneixem el món de l’assessorament lingüístic, van participar tres lingüistes amb experiència en el camp de les telecomunicacions, així com en l’editorial, entre d’altres.

Durant el desenvolupament de la sessió es va parlar de les tasques concretes que duu a terme cada conferenciant com a assessor/a lingüista i de la importància dels manuals d’estil. També, es va debatre al voltant dels tipus de contracte, de la diferència entre la feina en un mitjà de comunicació públic i el treball a compte propi i de la precarització que podem arribar a trobar en el sector de l’assessorament lingüístic. També es va considerar el tractament de la diversitat lingüística i de la importància d’una actuació conjunta i en equip amb els companys o, a més a més, amb altres lingüistes que s’hi dediquen.

A grans trets, les sessions de Coneixem el món de… han assolit els objectius plantejats des d’un inici per l’AJILLC: no només calia donar recursos efectius per a encaminar-se cap a diversos àmbits laborals, sinó també era necessari obrir un espai d’interacció real i efectiva on compartir experiències, resoldre dubtes en comú i crear debat en relació amb dificultats que podem trobar en cada terreny.

Podem concloure, en definitiva, que aquest primer cicle ha estat tot un èxit per l’experiència enriquidora que ha compartit cada conferenciant i, també, gràcies a la retroalimentació del públic. A més de llançar preguntes, els assistents també entraven en ocasions en els debats que sorgien durant les sessions. Formació i debats que, al capdavall, són necessaris d’abordar per a aprendre conjuntament i avançar per qualsevol món laboral.